Portfolio
Portfolio
Selected cases:
—
BrommaGirls - A name change for equality
Client: Nike, IF Brommapojkarna
En opinionsbildande kampanj för att belysa hur olika kvinnor och män behandlas inom fotbollsvärlden och skevheten i att mannen ses som norm. Brommapojkarna har 4000 spelare i klubben och är den fotbollsförening i Europa som har flest aktiva idrottare och ledare. Men trots att en fjärdedel av spelarna är tjejer indikerar namnet på att det är en förening bara med och för personer av manligt kön. Som i ett led att bli en mer jämställd klubb och sätta ljuset på de stora skillnaderna inom sporten kopplat till kön bytte Brommapojkarna tillfälligt namn till BrommaGirls – med målet att klubben en dag ska sudda ut pojkarna helt och endast heta BP.
Roll: Strategisk rådgivare & Spin doctor
Byrå: River, The Agency
#andispokeout
Client: Make Equal
Ett initiativ inspirerat av Martin Niemöllers dikt “Först kom de”. En icke våldsam protest mot det hat, våld och den intolerans som tagit allt större plats på politiska och samhällsbärande plattformar världen över. En kampanj för att påminna om att det vi sa aldrig skulle hända igen, händer här och nu. Vi bär alla ett ansvar för att säkerställa att vi tillsammans ställer oss på rätt sida om historien och kan säga: ”Vi protesterade”.
Roll: Creative Director
Byrå: Lennox PR & River, The Agency
#GuiltTripSunday
Client: SOS Children’s Villages
100 miljoner barn runt om i världen lever på gatan. Men att barn far illa är ingen nyhet och media väljer därför heller inte att rapportera om tysta katastrofer – för de pågår varje dag och saknar därmed nyhetsvärde.
SOS Barnbyar skapade tillsammans med åtta kända mammor och deras barn, ihop med åtta fotografer, en parallell bild av hur verkligheten hade kunnat se ut för just dessa barn om de varit födda någon annanstans i världen. Kampanjen delade åsiktssverige, hälften avskydde den, hälften älskade den. Alla debatterade den. Alla medier lyfte den och frågan som saknade nyhetsvärde blev helt plötsligt en nyhet. Kampanjen genererade det historiskt största genomslaget för SOS Barnbyar.
Roll: PR-ansvarig SOS Barnbyar
Byrå: River, The Agency
The Singing Sailor
Client: Svenska Freds
En opinionsbildande kampanj från Svenska Freds som drev frågan mot upprustningen av Svenska Försvaret. Med humor angreps nyheten om att ryssen anfaller i de svenska farvattnen och det skapades ett unikt och situationsanpassat budskap till eventuella undervattensgäster, skrivet både på ryska och signalerat i morsekod. Kampanjen blev en världshit och täcktes av internationella medier såsom CNN och ABC.
Roll: Strategisk rådgivare & Spin doctor
Byrå: Åkestam Holst
#GOWEST
Client: Stockholm Pride
En opinionsbildande kampanj för Stockholm Pride vars syfte var att lyfta, och starta en debatt kring, situationen för hbtq- personer i Ryssland. Frågan om Rysslands övergrepp var innan kampanjen en icke-fråga och hade i till exempel Sverige endast genererat en mindre blänkare i DN. Efter kampanjens lansering i maj 2013 blev Rysslands brott mot mänskliga rättigheter och landets anti-gay lagar en sakfråga som engagerade människor världen över.
Roll: Kampanjchef Stockholm Pride
Byrå: M&C Saatchi
How hETERO?
Client: Stockholm Pride
Heteronormativitet var 2009 års tema för Stockholm Pride. För att skapa diskussion och öka medvetenheten kring normer och föreställningar skapades olika tester kopplat till Twitter, Spotify och Facebook - där kunde du checka av hur hetero du upplevdes dina tweets, din spotifylista och dina vänner på Facebook. Stockholm Pride fick bred internationell uppmärksamhet med kampanjen och med det också sitt historiskt största genomslag. How Hetero? blev belönad med några av världens mest prestigefyllda utmärkelser och fick hela världen att prata om heteronormen - något som 2009 var en stor utmaning.
Roll: Kommunikations- och marknadschef Stockholm Pride
Byrå: Åkestam Holst
The Gay Bureau
Client: Pressbyrån
Pressbyrån är kända för att byta namn på sina butiker. Sommaren 2013 ville de sätta ljuset på mänskliga rättigheter och särskilt hbtq-rättigheter. Under det årets Stockholm Pride-vecka valde Pressbyrån att byta ut sitt vanliga namn och istället döpa om sig till: Bögbyrån, Flatbyrån, Homobyrå, Queerbyrån och Transbyrån. En opinionsbildande kampanj som ökade Pressbyråns försäljningssiffror med 20% och fick amerikanerna att kontakta oss enbart i syfte att kunna få tag i unika profilprodukter – en vanlig plastpåse (!) med byråernas nya namn.
Roll: Kreatör & Spin doctor
Byrå: Åkestam Holst
#OutBidChang – ett David vs Goliat uppdrag
Client: BigAlcohol.Exposed
2016 fanns det ett enda lag i den största ligan, inom den största sporten i världen, som fortfarande hade en alkoholsponsor på sina tröjor – fotbollslaget Everton FC i Premier League. Sponsorn var thailändska Chang Beer. Chang Beer hade ett mångårigt avtal med Everton FC men det skulle omförhandlas kommande säsong. Vi ville ersätta Chang Beers sponsorplats på tröjorna med den populära och lokale barberaren The Barber Club vars butik också låg nära Goodison park, Evertons hemmaarena. För att lyckas med det behövde vi Evertonsupportrarnas hjälp. En Indiegogo-kampanj skapades där varje penny och cent skulle göra skillnad och ta oss närmare målet: att säkerställa att det var äkta supportrar som återfanns på tröjornas mest betydelsefulla sponsorplats och därmed samtidigt kunna säkerställa att inget lag i Premier League har alkoholindustrin som främsta avsändare på sina tröjor.
Roll: Strategisk rådgivare, mäklare & spindeln i nätet mellan kunden IOGT-NTO och byrån
Byrå: Round & Round
#ROTLÖS
Client: SOS Children’s Villages
En opinionsbildande street art-kampanj som med en starkt berörande muralmålning och en # ägde Visbys mest centrala vägg under Almedalen 2016. Tillsammans med muralmålningen utgjordes kampanjen av över 15 gerillaaktioner, såsom Almedalens minsta manifestation, för att sätta ljuset på känslorna hos barn på flykt. Muralmålningen var en direkt avbild av 10-åriga Madona vars historia var hela navet i kampanjen. #ROTLÖS blev den mest omdiskuterade händelsen i Almedalen och förärades med utmärkelsen Hetast i Almedalen.
Roll: Creative Director & PR-ansvarig SOS Barnbyar
Byrå: Kollektivet Livet
”Kärlek börjar med bråk”
Client: Friends
”Kärlek börjar med bråk”. ”De är bara avundsjuka på dig”. ”De puttas bara för att de är kära i dig”.
Klassiska citat som de flesta av oss hört som barn, eller till och med sagt någon gång under vår livstid till just barn, men vars riktiga innebörd är skrämmande. Stiftelsen Friends valde i sin julkampanj 2017 att ta just klassiska citat och översätta dem till ordens egentliga mening. Kampanjens syfte var att rikta ljuset mot vuxnas sätt att bemöta bland annat sexuella övergrepp, misshandel och hot mot barn och påvisa att beteenden som skulle vara fullständigt oacceptabla mot vuxna förminskas så fort det rör barn. Insamlingskampanjen ökade Friends insamlade medel med 52% jämfört med samma period året innan och swishgåvorna ökade med 463%.
Roll: Creative Director
Byrå: River, The Agency
Client: Studieförbundet NBV
Den 20 januari 2022 invigdes 100 minibibliotek från Abisko i norr till Smygehuks utkiksplats i söder. Syftet var att tillgängliggöra litteraturen för fler. Dygnets alla timmar.
Skapandet av små litteraturplatser var en reaktion på att läsandet i Sverige minskar och att fler och fler bibliotek läggs ner runt om i landet. Med syftet att inkorporera folkbildning där människor naturligt rör sig och samtidigt berika gatumiljön placerades de grafiska minibiblioteken på elskåp – för att på så sätt kombinera konst med lärande.
Kampanjen diskuterades på nyhetsplats i flera veckor och nådde över 68 miljoner (!) i räckvidd - för ett initiativ där avsändaren i princip var helt okänd för den breda allmänheten innan kampanjen.
Roll: Creative Director
Byrå: Besvärlig sedan 1977 & Kollektivet Livet